0

گرد و خاک گرفتن چه تاثیری بر روی دستگاه های کامپیوتری دارد؟

گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری

یکی از دشمنان خاموش و بی سر و صدای دستگاه های کامپیوتری، گرد و خاکی است که به هر کجا سرمان را بگردانیم قطعا آن ها را با کمی دقت خواهیم دید.

تا به این جای کار هیچ مشکلی وجود ندارد و این یار دیرینه، با کمی تمیز کاری از بین خواهد رفت.

اما بیایید تا کمی دایره تصوراتمان را کوچیک تر کرده و با هم ببینیم که گرد و غبارها را در چه جاهای دیگری می توان یافت.

سرتان را درد ندهیم! گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری، یکی از مهم ترین دلایل خرابی این دیوایس های نه چندان ارزان است که البته با یک تمیز کاری ساده توسط خودمان هم از بین نمی رود.

تمامی دستگاه های کامپیوتری، برای متعادل کردن دمای دستگاه، مجهز به سیستم خنک کننده و فن هستند و از این رو شیوه نگهداری آن ها کمی پیچیده تر از دیگر دستگاه هایی همچون موبایل خواهد شد.

زیرا همین بخش ها به خاطر داشتن منافذ بازی که در دستگاه به وجود می آورند، از همان رو راه ورود گرد و غبار را به آن بازتر و مسجل تر می کنند.

از آن جایی که تقریبا نزدیک به نیمی از خرابی دستگاه هایی همچون کامپیوتر، سرفیس، لپ تاپ و دیوایس هایی از این قبیل به خاطر خرابی هایی است که به خاطر گرد و غبار به وجود آمده اند، امروز در این مطلب از مجله ی دلتوس می خواهیم به صورت کامل به مبحث خرابی دستگاه های کامپیوتری به خاطر ورود گرد و غبار بپردازیم.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم تا به انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی تاثیر گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری

در مقدمه برایتان به شیوه ای موثر عمق درجه ی مصیبت خرابی یک دستگاه کامپیوتری به وسیله گرد و غبار را بازگو کردیم و از شما خواستیم تا ادامه ی مطلب با ما باشید، الوعده وفا!

قرار است تا با شما درباره ی تاثیرات گرد و خاک روی قطعات کامپیوتر و احتمال و خرابی های پیش آمده و در بیشتر قطعی برایتان بگوییم.

همانطور که اشاره کردیم، این امر که وجود و بروز گرما در وسایل کامپیوتری یکی از دشمنان اصلی و سر سخت اکثر قطعات الکترونیکی است را تقریباً نه تنها تمامی افرادی که فنی هستند و با انواع قطعات در این شغل سر و کار دارند، می‌ دانند بلکه با توجه به وجود آگاهی ها و آموزش هایی که مجله های آموزشی همچون دلتوس در اختیار خوانندگان خود قرار می دهند نیز؛ با خبرند.

اما قبل از هر چیز بیایید بررسی کنیم که سیستم خنک کننده چیست و وجود آن چرا لازم است؟

سیستم خنک کننده چیست؟

در این بخش به صورت کاملا خلاصه و توصیفی می خواهیم به همراه شما بررسی کنیم که اصلا یک دستگاه کامپیوتری چه نیازی به سیستم خنک کننده یا اصطلاحا Cooling System دارد.

در حالت کلی، فن‌ هایی که بر روی قطعات مختلف یک کامپیوتر قرار داده می شوند، وظیفه ی انتقال هوای گرم از اطراف آن‌ ها از داخل سیستم به بیرون از آن، بر عهده دارند.

به طور مثال اگر تا به حال به کامپیوتر‌های خانگی و یا اداری دقت کرده باشید، سیستم‌ های خنک کننده ی پردازنده ی اصلی این دستگاه ها، از یک فن به همراه یک دفع کننده ی حرارتی فلزی که اصطلاحا به آن heat sink می گویند، تشکیل می شوند.

همچنین علاوه بر این پردازنده، سایر دیگر اجزای کامپیوتر همچون، هارد درایو، پردازنده ی گرافیکی و هم چنین کیس نیز به یک فن خنک کننده نیاز دارند.

در بخشی دیگر، سیستم‌ های دیگری هستند که برای خنک کردن قطعات کامپیوتر از یک مایع خنک کننده به نام coolant استفاده می کنند.

شرایط استفاده از این سیستم این است که از آن در حالی که در حرکت است، در شلنگ‌ های مخصوص ریخته و استفاده می‌ کنند در حالت کلی، این سیستم‌ های خنک کننده از قطعاتی مانند شیلنگ ‌های باریک، رادیاتور، گرماگیر آبی، پمپ و برخی اجزای دیگر تشکیل می شوند.

چرا دستگاه های کامپیوتری نیاز به سیستم خنک کننده دارند؟

حالا با توجه به این که می دانیم سیستم های کولینگ چه هستند، بیایید تا با هم بررسی کنیم و ببینیم که دستگاه های کامپیوتری چرا نیاز به سیستم های خنک کننده دارند.

به صورت کلی، زمانی که دمای قطعات یک دستگاه کامپیوتری، از یک حدی نباید بالاتر بروند و البته این درجه ی حرارت در هر قطعه ای متفاوت است.

زمانی که قطعات کامپیوتر را در روی کارخانه بر روی هم اصطلاحا سوار می کنند، در آن ها سیستم کولینگ کار گذاشته می شود تا زمانی که کامپیوتر شروع به کار می کند تا این دستگاه ها در هنگام کار در نهایت به وسیله ی فن و سیستم های خنک کننده این دما را در حد نرمال نگه می دارند.

تا به این جا همه چیز خوب است و مشکل زمانی شروع می شود که بعد از گذشت مدتی که این مدت زمان بستگی به فضای قرار دادن کیس کامپیوتر است، قطعا دچار پدیده ی گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری می شود و این موضوع در نهایت باعث بالا رفتن درجه ی حرارت می شود که تقریبا در طول مدت کوتاهی، به شدت برای قطعاتی مانند هارد CPU، ic، خازن ها و هیت سینک ها مضر است.

چگونه گرد و غبار به داخل سیستم های کامپیوتری نفوذ می کند؟

تصور کنید که زمانی که فن CPU کاملا خاک گرفته است و در این صورت یا از کار می افتد یا مجبور است تا با سرعت بیشتری به چرخش بیافتد تا در نهایت، بتواند افت فشار خود را جبران کند که در این حالت هم دیر یا زود کاملاً از کار می افتد.

شاید قیمت خود فن سی پی یو زیاد چشمگیر نباشد ولی قطعه ای که برای ما اهمیت زیادی دارد خود CPU است که در اثر گرمای زیاد و از کار افتادن فن احتمال خرابی و سوختن cpu خیلی زیاد است و شما علاوه بر هزینه و دردسر زیادی هم روبرو می ‌شوید که یا باید کیس کامپیوتر خود را نزد متخصصین خدمات رایانه ای همچون دلتوس برای تعمیر برده و برای تعمیر کامپیوتر خود اقدام نمایید.

البته گرد و خاک در ببیشتر اوقات بر روی سطح مادربرد هم در مساحت بسیار زیادی می ‌نشیند و باعث اتصال کوتاه بین پایه های آی سی ها می گردد.

حتی گاهی دیده می شود که در بعضی از سیستم هایی که مشکل داشتن تصویر داشتند، با تمیز کردن گرد و غبار از روی اسلات رم و گرافیک، تعمیر شده است.

یکی از انواع مخرب گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری همچون لپ تاپ یا سرفیس، گرد و غبار مگنتی یا آهنربایی است. این نوع گرد و غبار زمانی به وجود می آید که به خاطر مدتی استفاده، گرد و غبار در داخل دستگاه هر چند به مقداری کم و نا چیز نفوذ نماید و به اجزای داخلی دستگاه بچسبند. این نوع از گرد و غبارها باعث می شوند تا به مرور زمان دستگاه از داخل جرم بگیرد و در نهایت، تنظیمات آن به هم بخورد، مجاری تبادل دما مسدود شده و یا سیستم صدا ایجاد نماید.

به همین خاطر، مهم ترین کاری که می توان در جهت رفع ایرادها و خرابی های احتمالی دستگاه های کامپیوتری انجام داد این است که هر 6 ماه یک بار، برای سرویس و گرفتن خدمات به یک مرکز تخصصی همچون دلتوس مراجعه نمایید. پس، هر مشکل کوچکی را در سیستم خود جدی بگیرید تا در نهایتف برایتان تبدیل به یک مشکل پر هزینه و پر دردسر نشود.

اشتباهات رایج در تمیز کردن گرد و غبار در دستگاه های کامپیوتر

اول از همه باید بگوییم که معمولا از وسایلی همچون جاروبرقی، دستمال کاغذی یا دستگاه باد پر قدرت برای تمیز کردن کامپیوتر استفاده می‌ کنند ما باید به شما این را بگوییم که در نظر داشته باشید که هر کدام از این وسایل می توانند صدمات جبران ناپذیری به کامپیوتر شما وارد کنند!

مثلاً جاروبرقی به خاطر قدرت مکش بسیار قوی که دارد و یا دستگاه‌ هایی که دارای باد با قدرت زیادی دارند، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به دستگاه ها وارد کنند.

اما در مقابل برخی ادوات مخصوص هستند که اگر تونسط یک کارشناس و تعمیرکار خبره کامپیوتر همچون اعضای تیم فنی دلتوس انجام شود، بهترین راه حل برای از بین بردن پدیده ی گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری هستند.

البته برخی از مراکز تعمیرات کامپیوتری، برای از بین بردن گرد و خاک های مزاحم در داخل یک دستگاه به استفاده از باد سشوار با همراهی یک فرچه، قناعت می کنند.

یادتان باشد که به هیچ وجه دستمال خیس را اصلا به کیس نزنید حتی اگر کامپیوتر خاموش است.

دیده شده است که برخی کاربران از این کارهای نباید کرده اند و در بهترین حالت، دستگاهشان سوخته است!

در این مطلب همه چیز را درباره ی گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری و انواع گرد و غبار برایتان گفتیم.

مهم ترین نکته ای که درباره ی گرد و غبار گرفتن دستگاه های کامپیوتری وجود دارد این است که بسیاری از دستگاه هایی که برای تعمیر آورده می شوند اگر زودتر برای سرویس کولینگ مراجعه می کرده اند، دیگر نیازی به تعمیرات نداشته اند زیرا با نفوذ گرد و غبار، به دستگاه فشار می آید و دچار پدیده هایی همچون لحیم سردی یا نیم سوز شدن چیپ می شود.

به هر حال، خبر خوب این است که شما می توانید تا برای تعمیر دستگاه های خود به مرکز تخصصی تعمیرات دلتوس مراجعه کنید تا با استفاده از بهترین دستگاه ها و تکنیک تعمیرکاران ما، خیالتان از تعمیر دستگاه خود راحت باشد.

در انتها از شما می خواهیم تا نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دلتوس، در میان بگذارید.

ثبت درخواست تعمیرات

نظر خود را وارد نمایید